Assalamu'alaikum warohmatullahi wabarokatuh _monggo pinarak ingkang sekeco_

Kamis, 03 Maret 2011

Larangan Mementingkan Diri Sendiri.


Larangan Mementingkan Diri Sendiri.

Dari Abu Hurairah ra katanya;
bersabda Rasulullah SAW :
"Tiga macam orang bukan saja tidak akan mendapat layanan dan ampunan pada hari kiamat kelak, bahkan akan mendapat siksa yang pedih, yaitu :

Seorang yang mempunyai kelebihan air di tengah padang pasir, sedangkan ia tidak mahu memberikannya kepada orang yang kehausan,

Seorang yang menjajakan barang dagangannya sesudah lewat waktu Asyar sambil bersumpah dusta bahawa pokoknya sekian-sekian dan dipercayai oleh si pembeli

dan seorang lagi yang membai'at (sumpah setia) pemimpin hanya untuk maksud manfaat keduniaan; apabila kelak maksudnya tercapai, ia patuh dan jika tidak, ia mungkir (berpaling tadah)". (Muslim)

Jujur dan tulus adalah sifat yang datang dari dalam jiwa insan yang beriman.

Orang-orang yang selalu mementingkan dirinya tidak akan memikirkan kepentingan orang lain, sebaliknya mereka juga akan sanggup berbuat apa saja asalkan hajatnya tercapai.

Dalam hal ini, kehidupan kita bukanlah bersandarkan kehendak hawa nafsu tetapi ia perlu kepada semangat kecintaan dan kasih sayang yang mengesampingkan segala unsur peribadi yang menjadikan seseorang itu lupa diri dan lupa saudara.

Seharusnya apa saja yang dilakukan hendaklah bermula dari niat yang betul dan ikhlas.

Kedua-dua sifat tersebut menentukan sejauh manakah kita berpegang pada prinsip walaupun diakhirnya kita terpaksa berkorban.

Marilah kita saling bekerja sama dalam hal kebaikam. Jauhi permusuhan eratkan gotong royong membangun insan yang berkualitas bahagia di dunia hingga selamat di akhirat nanti, amin..

Tidak ada komentar: