Assalamu'alaikum warohmatullahi wabarokatuh _monggo pinarak ingkang sekeco_

Minggu, 28 Februari 2010

Nasehat Untuk Wanita

NASEHAT UNTUK WANITA

JIKA RIDHO SEORANG SUAMI KEPADA ISTERINYA MAKA RIDHO ALLAH KE ATAS ISTERI TERSEBUT

1. Pertama urusan yang di tanyakan kepada seorang isteri di hari akhirat nanti adalah mengenai sholat dan suaminya (apakah dia menjalankan kewajiban ataukah tidak).
2. Apabila seorang isteri lari dari rumah suaminya, tidak akan di terima sholatnya si isteri tersebut sehingga dia kembali kepada suaminya dan menghulurkan tangannya kepada suami (meminta ampun maaf).
3. Siapapun perempuan yang memakai bau-bauan, wangi-wangian kemudian dia melintasi, melewati kaum lelaki agar mereka mencium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan setiap mata yang memandang perempuan itu adalah zina.
4. Sebaik-baik wanita adalah tinggal dirumah, tidak keluar rumah kecuali atas urusan yang mustahak (penting). Karena wanita yang keluar rumah akan di pesonakan oleh iblis. Sabda Nabi SAW : Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.
5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah, kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan jual beli.
6. Pada suatu hari ketika Rosulullah SAW bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datanglah seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rosulullah SAW menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, "Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rosulullah..?" Rosulullah SAW menjawab, "Bukankah kamu dapat melihatnya".
7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias, bukan untuk suami dan mahramnya itu adalah seumpama gelap-gulita pada hari Kiamat tiada Nur baginya.
8. Siapapun wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya, maka wanita itu di murkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra kepada suaminya.
9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak seizinnya, dan tidak boleh memasukkan seseorang lelaki ke rumahnya tanpa seizin suaminya.
10. Hendaknya isteri berpuas hati, ridho dengan suaminya yang telah di jodohkan oleh Allah, miskin ataupun kaya.
11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa, karena sesuatu yang mustahak. Dan dia tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.
12. Apabila memanggil lelaki kepada isterinya ke tempat tidur tetapi di tolak isteri, hingga marah suaminya. Akan tidurlah wanita itu dalam laknat malaikat sampai pagi.
13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya, dia akan
mendapatkan laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekali.

14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia, dan jika di haruskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud kepada suaminya karena membesarkan dan memuliakan hak-hak suaminya.
15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Kiamat nanti Allah akan jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian di ikat ke belakang tengkoknya.
16. "Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, karena ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah wanita." Rosulullah SAW di tanyai, "mengapa demikian Ya Rosulullah..?" Jawab Rosulullah SAW. "Wanita mengkufurkan suaminya dan Ihsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyakpun dia masih belum berpuas hati dan belum cukup."
17. "Kebanyakan ahli neraka adalah kaum wanita." Maka menangislah mereka dan bertanyalah salah seorang daripada mereka, "Mengapa terjadi demikian, adakah karena mereka berzina atau membunuh anak atau kafir..?" Jawab Nabi SAW : "Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah nikmat suaminya."
18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.
19. "Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api."
Hazrat Aisyah bertanya, "Mengapa wahai Rosulullah SAW..?
Jawab Rosulullah SAW : Karena kebanyakan wanita itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cobaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.
Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang di datangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mengucapkan terima kasih atas pemberian suaminya).
Sering mengkufurkan (ingkar) atas nikmat Allah. (contoh : apabila bertengkar isteri berkata sudah kawin 10 tahun tidak punya apa-apa).
Gemar, suka berbicara perkara dosa dan sia-sia.
Kurang akal, kurang ilmu pengetahuannya dalam agama.
Dan mereka sering tertipu atau terpengaruh bujuk rayu lelaki, teman-teman, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriyah.
20. Dari Ali bin Abi Thalib ra. Aku dengar Rosulullah SAW bersabda : "Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka selama 7 kali umur dunia".
Mereka adalah :
::) Orang yang gemuk tapi kurus.
::) Orang yang berpakaian tetapi telanjang.
::) Orang yang alim tapi jahil.
Adapun orang yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sehat tubuh badannya tetapi kurang ibadah.
Adapun orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat beragama.
Adapun orang yang alim tapi jahil ialah ulama' yang menghalalkan yang haram untuk kepentingan pribadi.

21. Asma' binti Kharizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada perkawinan anaknya itu,
"Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang dimana engkau di besarkan. Engkau akan berpindah kesebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali, itulah suamimu. Jadilah engkau tanah suamimu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagimu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Janganlah engkau bebani ia dengan berbagai kesukaran karena itu akan memungkinkan ia meninggalkanmu. Kalau ia mendekatimu, dekatilah ia dan jika ia menjauhimu jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suamimu itu, hidungnya, pendengarannya, matanya dan lain-lainnya. Janganlah pula ia mendengarkan melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah saja pada dirimu.
22. Pesan Luqman kepada anaknya (dari pusaka para Nabi) :
:: Apabila engkau Sholat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik pikiranmu.
:: Apabila engkau dirumah orang lain maka jagalah pandanganmu.
:: Apabila engkau di tengah-tengah majlis jagalah lidahmu.
:: Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangaimu, ingatlah kepada Allah SWT.
:: Lupakan budi baikmu kepada orang lain.
:: Lupakan semua kesalahan orang lain.
:: Ingat kepada mati.

23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita durhaka kepada suaminya, seperti yang tersebut dalam kitab Muhimmah :
:: Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya, seperti untuk jimak atau menyentuh mana-mana bagian tubuhnya.
:: Keluar rumah tanpa izin suami, ketika suami ada atau tidak di rumah.
:: Keluar rumah karena belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain, di perbolehkan keluar rumah untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suami tidak mampu mengajarkannya.
:: Enggan berpindah (berhijroh) bersama suaminya.
:: Mengunci pintu tidak memperbolehkan suami masuk rumah, ketika suami ingin masuk.
:: Bermasam muka ketika berhadapan dengan suami.
:: Minta talak.
:: Berpaling atau membelakangi suami ketika berbicara.
:: Menyakiti hati suami dengan perkataan atau perbuatan.
:: Meninggalkan tempat tidur tanpa izin.
:: Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan orang yang masuk itu tidak di sukai suami.
24. Wajib bagi wanita (kepada suaminya)
:: Mengekalkan malu kepada suaminya.
:: Merendahkan (menundukan) ketika berpandangan.
:: Mengikut kata-kata dan suruhannya.
:: Dengar dan diam ketika suami berkata-kata.
:: Berdiri menyambut kedatangannya.
:: Berdiri mengantar kepergiannya.
:: Hadir bersama ketika masuk tidur.
:: Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya.
:: Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya.
:: Berhias ketika hadirnya suami, dan tinggalkan hiasan ketika tiada suami.
:: Tiada khianat ketika suami tiada.
:: Memuliakan keluarga suaminya.
:: Memandang pemberian suami yang kecil sebagai besar atau berharga.
:: Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita (isteri) itu tergantung pada ridho atau tidaknya suami padanya.

25. Ada 6 pesanan untuk kaum wanita yang dapat di amalkan di dalam kehidupan sehari-hari untuk hidupkan suasana Iman dan Amal di dalam rumahtangga. Apabila ada suasana Agama dalam kehidupan maka hidayah dan nusrah (pertolongan) dari Allah akan datang, rumah tangga di rahmati Allah, keberkahan dalam kehidupan kita dan ketenangan dalam jiwa kita, 6 pesanan itu adalah amalan nurani, amalan itu ialah :
1. Sholat di awal waktu, dan galakkan kaum lelaki yang mahram untuk bersholat di mana di kumandangkan adzan, di masjid atau mushola.
2. Istiqomah membaca Alqur'an dan berdzikir, hak Alqur'an hendaklah di khatamkan 2 kali dalam 1 tahun, kadi luangkan waktu tiap hari untuk membaca Alqur'an. Di samping itu hendaklah kita mengingati Allah dalam keadaan apapun, di manapun dan kapanpun juga. Dengan melihat ciptaan Allah kita dapat mengingat Allah SWT, maka di anjurkan kita supaya meluangkan waktu pagi setelah subuh dan petang setelah asyar untuk mewiridkan kalimah-kalimah tasbih, tahmid, tahlil dan takbir. Selain itu amalkan juga do'a-do'a yang di ucapkan ketika memulai dan mengakiri suatu perbuatan. seperti do'a mau makan, mau tidur, masuk atau keluar toilet, dan lain sebagainya.
3. Istiqomah menghidupkan belajar dan mengajar ilmu agama, datanglah ke majlis taklim, dan duduklah seperti duduknya orang sholat, menutup aurat, berkeadaan suci dan wangi.
4. Mendidik anak secara Agama dan Sunah.
5. Hidup sederhana.
6. Menggalakkan (memberi semangat) suami berdakwah


SEMOGA KITA SAMA-SAMA DAPAT MENGAMALKANNYA DENGAN ISTIQOMAH DAN IKHLAS DALAM KEHIDUPAN RUMAH TANGGA SEHARI-HARI
UNTUK JADI ISTERI SHOLEHA HENDAKLAH TAAT KEPADA SUAMI, KARENA JIKA SUAMI RIDHO KEPADA KITA MAKA ALLAH SWT AKAN RIDHO KEPADA KITA (ISTERI) JUGA

Tidak ada komentar: