Assalamu'alaikum warohmatullahi wabarokatuh _monggo pinarak ingkang sekeco_

Minggu, 07 Maret 2010

Maaf

PESONANYA MAAF

KEHEBATAN MANUSIA BUKAN HANYA DARI SEGI FISIKAL SAJA NAMUN MERANGKUMI ROHANI DAN KEMURNIAN AKHLAKNYA
KESEMUANYA MESTI SEBATI DALAM KEHIDUPAN MUKMIN SEJATI

KEMAAFAN YANG DI BERI KETIKA DIRI BERKUASA MEMBALAS SEGALA TINDAKAN, ADALAH BUKTI KEKUATAN JIWA
INILAH SIFAT YANG MELEKAT PADA DIRI SETIAP PARA UTUSAN ALLAH
SEPERTI YANG DI LAKUKAN BAGINDA SAW. KETIKA BERHASIL MENAWAN KOTA MEKKAH
HASILNYA ISLAM TERSEBAR KE SELURUH PELOSOK DUNIA

SEMOGA KITA DAPAT MENGAMALKAN SIFAT MULIA INI DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI KEMUDIAN MENJADI MASYARAKAT YANG DI HORMATI DAN DI SEGANI, INSYA ALLAH...

ALLAH MAHA PENGAMPUN

ISLAM adalah agama yang murni. Kemurnian dan kemuliaan telah meletakkan konsef maaf pada kedudukan yang penting dalam kehidupan umat ISLAM.
Kemaafan dalam Islam adalah sebagian dari sifat-sifat Allah yang mengalir melalui kemurahanNya, yaitu sifat mengampuni dosa-dosa hambaNya, kecuali mereka yang syirik.
Namun begitu ada syarat untuk mendapatkan kemaafan, ampunan dosa dari Allah SWT, yaitu hamba yang taat dan patuh serta senantiasa berdo'a kepadaNya.



MAAF SIFAT ROSULULLAH

Konsep maaf dalam ISLAM telah lama terpancar ke seluruh pelosok dunia. Ia telah lama di buktikan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW, sewaktu menyebarkan syiar ISLAM dari Mekah ke Medinah.

Di antaranya Rosulullah SAW tidak pernah memusuhi atau memarahi wanita-wanita Yahudi yang selalu meludah dan melemparkan najis kepadanya setiap kali melalui rumah wanita tersebut.

Hasil dari kemuliaan hati baginda (konsep maaf), akhirnya wanita-wanita itu mengakui dan memeluk agama ISLAM.


Sewaktu pembukaan Mekah, Rosulullah SAW tidak pernah melakukan pembunuhan walaupun baginda dan rombongannya telah berjaya menguasai Mekah.

Kesediaan baginda memaafkan musuh ISLAM seperti Abu Sufian dan beberapa pemimpin dari kalangan Musyrikin Mekah menyebabkan wujudnya aman damai, padahal sebelumnya merekalah yang paling membenci baginda karena menyebarkan ISLAM sehingga sanggup mengupah beberapa orang pemuda untuk membunuh Rosulullah SAW.

Masih banyak lagi sifat-sifat positif telah berlaku apabila sifat maaf di amalkan oleh baginda sehingga ISLAM tersebar ke seluruh dunia.


Pesonanya Maaf
Sumber : http://www.darulnuman.com

Tidak ada komentar: